Jakob Nielsen vizsgálatai során arra a megállapításra jutott, hogy a felhasználók a megjelenített lapokat F alakban pásztázzák végig. A vizsgálatokhoz szemkamerát használnak, mely követi a szem mozgását, a felhasználó viselkedését, és ez alapján jelzi ki a hangsúlyosabb és eldugottabb pontokat.
A szemkamera látszólag alig különbözik egy némileg nagyobb webkameránál, a retináról visszaverődő infravörös fényt követi, így képes a szemmozgás követésére. Az infravörös fényt kibocsátó lámpák a kamera kiegészítő tartozékai. A megoldás az emberi szemre teljesen ártalmatlan, mivel nagyon alacsony erősségű infravörös fénnyel működik. A megfigyelt alany elé helyezett infravörös (vagyis ember számára láthatatlan) tartományban működő kamera és egy komputer segítségével mindenféle beavatkozás, illetve zavaró tényező nélkül képes követni a vizsgálatba bevont személy szemmozgásait. Magyarországon ilyen vizsgálatokkal kezdetben a C3 Alapítvány és az Omnicom kísérletezett. Felméréseikből az is kiderült, hogy lényeges különbség van a férfi és női, illetve a különböző életkorú böngészők között abban, hogy mennyi ideig néznek egy oldalt (vagy annak egy részét), mennyire tudják felidézni vagy a későbbiekben azonosítani. A vizsgálatok során az is kiderült, hogy az emberek a weboldalon látható arcokra különösen figyelnek.
Szemmozgások a közösségi oldalakon
Az "F" alak megfigyelhető a legnagyobb közösségi oldalakról készült hőtérképeken. A Youtube-on a legnagyobb hangsúlyt a kiemelt videók és a kereső kapja, a Facebookon a friss tartalmak.
"A keresések egyre inkább átkerülnek a közösségi portálokra és a közösségi oldalakon eltérőek a szemmozgások a hagyományos keresőktől Amerikában. A szponzorált hirdetéseket a résztvevők 65 százaléka az első 10 másodpercben megnézte. A márkakeresések eredményeivel a twitterezők 50 százaléka volt elégedett. "
Szemmozgások videón:
Mit nézünk az újságokon? - Szemkamera nyomtatott lapoknál: